بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

احتمال ارسال طرح جدید به شورای اسلامی شهر مشهد برای کمک به اصناف

  • کد خبر: ۱۷۰۸۶۸
  • ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
احتمال ارسال طرح جدید به شورای اسلامی شهر مشهد برای کمک به اصناف
با اتمام مهلت آیین‌نامه بهره‌برداری از پیاده‌روها، شهرداری مشهد پیگیر تصویب یک طرح حمایتی از اصناف شهری است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛  فروردین ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر مشهد آیین‌نامه‌ای را با نام «سامان‌دهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌رو‌ها و معابر» را تصویب کرد که براساس آن اصناف می‌توانستند در شرایطی خاص و با رعایت بند‌های ضوابطی مثل نداشتن مزاحمت برای مردم و توان‌یابان در پیاده‌رو، استفاده‌نکردن تبلیغاتی، داشتن پروانه کسب و فعالیت و چندین و چند ضابطه و شرط که شورا پیش‌بینی کرده بود و البته پرداخت اجاره به شهرداری، از فضای پیاده‌رو جلو محل کسبشان استفاده تجاری کنند.

اما یکی‌دو روز پیش تصویر نامه‌ای به کسبه‌ای که درحال استفاده از این امکان بودند، در فضای مجازی منتشر شد. شهرداری در این نامه اعلام کرده بود که این آیین‌نامه در سال ۱۴۰۲ امکان اجرا ندارد و همه میز و صندلی‌هایی که در پیاده‌رو قرار داده شده است، باید یک‌هفته‌ای جمع شود. صحت و سقم این نامه خیلی زود تأیید شد و آن‌طور که مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری به شهرآرا گفت، بر اساس قانون درآمد‌های پایدار و ابلاغ مراجع بالادستی، دیگر امکان تمدید مجوز و قرارداد مغازه‌دار‌ها برای استفاده از پیاد‌ه‌رو وجود ندارد.

احتمال ارسال طرح جدید به شورای اسلامی شهر مشهد برای کمک به واحدهای صنفی

محمدجواد مشیری در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه استفاده از پیاده‌رو‌ها برای اصناف از سال ۱۳۹۷ امکان‌پذیر بوده است، گفت: شورای اسلامی شهر مشهد در سال ۱۳۹۷ آیین‌نامه سامان‌دهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌رو‌ها را تصویب کرد و این آیین‌نامه همان سال برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد. این کار تا سال ۱۴۰۱ انجام و قرارداد مغازه‌دار‌ها سالانه تمدید می‌شد تا اینکه قانون درآمد‌های پایدار به تصویب مجلس رسید و آیین‌نامه اجرایی آن را وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ کرد.

وی با اشاره به سلب اجازه از شهرداری‌ها برای این شکل از کسب درآمد در قانون درآمد‌های پایدار، ادامه داد: طبق قانون درآمد‌های پایدار، ما فقط در قالب عوارض و بهای خدمات می‌توانیم از مردم پول بگیریم، نه هیچ راه و مسیر دیگری و مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد برای استفاده از پیاد‌ه‌رو‌ها هم در هیچ‌کدام از این دو قالب نمی‌گنجد. یعنی نه بهای خدمات است و نه عوارض. چون شهرداری نمی‌تواند از معبر عوارض بگیرد.

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری ادامه داد: با این اشکال قانونی و البته ابلاغ و صلاحدید مراجع بالادستی، امکان تمدید قرارداد اصناف برای استفاده از پیاده‌رو در سال جدید وجود ندارد و به همین دلیل در نامه‌ای به آن‌ها اعلام کردیم فضایی که در پیاده‌رو یا معبر دارند، یک‌هفته‌ای جمع کنند. چون پس از منقضی‌شدن عمر این مصوبه شورا، وجود میز و صندلی و... در پیاده‌رو مصداق سدمعبر خواهد بود.

هم‌زمان با ابلاغ این نامه، برخی واحد‌های صنفی مدعی شدند که شهرداری اجاره سال ۱۴۰۲ را تمام‌وکمال از آن‌ها دریافت کرده است؛ موضوعی که مشیری آن را رد کرد و در این‌باره توضیح داد: ما تا آخر سال ۱۴۰۱ با اصناف همکاری کردیم و برای همین سه ماه سال جدید هم یک ریال اجاره دریافت نکردیم. همه درآمدی که برای این موضوع پیش‌بینی شده بود، حدود ۶ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان بود که با توجه به امکان‌نداشتن تمدید قرارداد، این ردیف از بودجه شهرداری حذف خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری از احتمال ارسال طرح جدید برای کمک به این موضوع به شورای اسلامی شهر خبر داد و گفت: ما با توجه به نگاه حمایتی‌مان به اصناف و کسب‌وکارها، پیگیریم که در قالب و طرح دیگری این موضوع را به شورای اسلامی شهر ببریم تا به اصناف کمک شود. البته تصمیم نهایی با شوراست، نه ما.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->